Příprava mýdla a jeho vlastnosti

Mýdla jsou soli mastných kyselin (např. palmitové a stearové). Připravují se např. alkalickou hydrolýzou tuků a olejů, což jsou estery příslušných kyselin. Mýdla se používají k odstraňování nečistot, řadíme je mezi tzv. detergenty. Čistící schopnost mýdel spočívá v jejich schopnosti snižovat povrchové napětí vody, čímž zlepšují smáčivost povrchů a tím usnadňují uvolňování nečistot.

Úkol: Připravte mýdlo a ověřte jeho vlastnosti.

Pomůcky: Porcelánová miska, živočišný tuk, trojnožka, síťka, kahan, zápalky, skleněná tyčinka, hodinové sklíčko, zkumavky, navažovací lodička, lžička, odměrný válec, tuhé mýdlo, univerzální indikátorové papírky.

Chemikálie: Demineralizovaná H2O, NaOH (H314 leptá kůži a poškozuje oči, H290 korozivní), NaCl, HCl 10% (H315, H319, 5335 dráždí kůži, oči a dýchací cesty), roztok fenolftaleinu (H225 hořlavina, H350 karcinogen).

Pracovní postup:

Dodržujte bezpečnost práce, nezapomínejte na použití ochranných pomůcek (brýle, plášť).

  • Příprava mýdla.
  • Do porcelánové misky odvažte 5 g živočišného tuku, přidejte 30 ml demineralizované vody a 1 g hydroxidu sodného.
  • Porcelánovou misku umístěte na trojnožku se síťkou. Zapalte kahan. Směs v misce zahřívejte za stálého míchání skleněnou tyčinkou.
  • Po 5 minutách varu přidejte 1 g hydroxidu sodného. Reakční směs po přidání hydroxidu sodného vzkypí, dodržujte bezpečnost práce.
  • Po dalších 3 minutách odeberte tyčinkou kapku reakční směsi na hodinové sklíčko a nechte ji vychladnout. Ozkoušejte tyčinkou, jestli se ztuhlá směs drobí nebo maže. Pokud se drobí, je reakce ukončena. Pokud se směs maže, je třeba znovu přidat 1 g hydroxidu sodného a po 3 minutách odebrat další vzorek. (Tento postup opakujte, dokud se směs maže).
  • Pokud se směs již drobí, vypněte kahan.
  • Do misky přidejte 3 g chloridu sodného (aby se mýdlo vysolilo) a nechte směs vychladnout.
  • Pozorujte změny v reakční směsi.
  • Vlastnosti mýdla.
  • Do zkumavky vložte pár hoblinek komerčního mýdla a přidejte 4 ml demineralizované vody. Pomocí pipety přidejte 2 ml kyseliny chlorovodíkové a pozorujte změny v reakci.
  • Do zkumavky vložte několik hoblinek komerčního mýdla a přidejte 2 ml demineralizované vody. Nejprve určete pH roztoku pomocí univerzálního indikátorového papírku. Následně přidejte pár kapek roztoku fenolftaleinu. Pozorujte změny.
  • Stejný postup opakujte i s mýdlem, které jste připravili.
  • Umyjte použité laboratorní nádobí a ukliďte pracovní stůl. Předejte jej vyučujícímu.

Obsah protokolu:

Po dokončení práce zpracujte protokol z laboratorní úlohy, který bude obsahovat následující náležitosti:

  • Jméno a příjmení, třída, datum.

  • Název a cíl práce.

  • Stručný pracovní postup včetně pozorovaných změn.

  • Napište rovnici přípravy mýdla.

  • Vypracujte úkoly nebo odpovězte na následující otázky:

    • Jaká reakce probíhá ve zkumavce s roztokem mýdla a kyseliny chlorovodíkové?

    • Jaké je pH roztoku mýdla? Jeho hodnotu zdůvodněte (vycházejte z disociace solí a hydrolýzy iontů). Porovnejte hodnoty pH mýdla komerčního a vámi připraveného.

    • Jaké je zbarvení roztoků mýdla po přidání fenolftaleinu? Odpovídá zbarvení roztoku pH, které jste určili pomocí indikátorového papírku?

  • Závěr.   

© Lada Sekerová, Návrh inovace laboratorních cvičení pro gymnázia, Bakalářská práce. VŠCHT Praha, 2016.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky