Odlišné reakce D-glukózy a D-fruktózy

D-Glukóza (Obr. 1 vlevo) je aldohexóza, nazývaná též hroznový cukr. Je to sladká látka rozpustná ve vodě. Vyskytuje se v ovoci, medu, krvi, případně v moči. V organizmu je zdrojem energie. Používá se v lékařství ve formě vodných roztoků pro infúze.

D-Fruktóza (Obr. 1 vpravo) je ketohexóza, nazývaná též ovocný cukr. Je obsažena v ovoci a medu. Je sladší než glukóza.

Obr. 1. D-Glukóza (vlevo) a  D-fruktóza (vpravo)
Obr. 1. D-Glukóza (vlevo) a D-fruktóza (vpravo)

Úkol: Proveďte reakce odlišení D-glukózy a D-fruktózy.

Pomůcky: Zkumavky, stojan na zkumavky, pipety, kapátka, velká kádinka, trojnožka, síťka, kahan, zápalky, stopky, držák na zkumavky, porcelánová miska, navažovací lodička, lžička, skleněná tyčinka.

Chemikálie: Roztok D-glukózy, roztok D-fruktózy, Selivanovo činidlo (H314 leptá kůži a poškozuje oči, H335 dráždí dýchací cesty, H290 korozivní), H2O, močovina, HCl 35% (H314 leptá kůži a poškozuje oči, H335 dráždí dýchací cesty, H290 korozivní).

Pracovní postup:

  • Dodržujte bezpečnost práce a nezapomínejte na použití ochranných pomůcek (brýle, plášť).
  • Důkaz keto-skupiny.
  • Připravte do stojanu 2 zkumavky a označte je symboly sacharidů. Pomocí pipet převeďte 1 ml roztoku příslušného sacharidu do každé zkumavky.
  • Do obou zkumavek přidejte 2 ml Selivanova činidla.
  • Uchopte zkumavku do držáku na zkumavky a zahřívejte ji ve vodní lázni, kterou připravíte z velké kádinky s vodou, trojnožky, síťky a kahanu.
  • Měřte čas, za který se jednotlivé reakční směsi zbarví červeně. Zahřívání a měření času do zčervenání proveďte pro oba vzorky.
  • Reakce s močovinou.
  • Připravte si dvě porcelánové misky. Do každé z nich navažte 0,5 g močoviny.
  • Požádejte vyučujícího, aby do každé misky přidal 6 kapek kyseliny chlorovodíkové.
  • Do první misky přidejte 2 kapky roztoku D-glukózy, do druhé misky 2 kapky roztoku D‑fruktózy.
  • Reakční směs promíchejte skleněnou tyčinkou, aby se močovina rozpustila, a zahřívejte ji 15 minut na vroucí vodní lázni. Tentýž postup opakujte i s druhou porcelánovou miskou.
  • Pozorujte barvené změny v miskách.
  • Umyjte použité laboratorní nádobí, ukliďte pracovní stůl a předejte jej vyučujícímu.

Obsah protokolu:

Po dokončení práce zpracujte protokol z laboratorní úlohy, který bude obsahovat následující náležitosti:

  • Jméno a příjmení, třída, datum.

  • Název a cíl práce.

  • Stručný pracovní postup včetně pozorovaných změn.

  • Vypracujte úkoly nebo odpovězte na následující otázky:

    • Formulujte obecké tvrzení o odlišení aldóz a ketóz pomocí Salivanova činidla. Jak se mění zbarvení roztoku a jakou rychlostí?

    • Při reakci močoviny s glukózou dochází k redukci močoviny pomocí volné hydroxylové skupiny. Tento postup je využitelný při zjišťování cukru v některé z tělních tekutin. Které? Při jaké nemoci mohou lidé tento test využívat? /K odpovědi na otázku si dopomozte internetem./

    • Proč reakce s močovinou a D-fruktózou neprobíhá? (Vyjděte ze strukturní odlišnosti D‑glukózy a D-fruktózy.)

  • Závěr.   

© Lada Sekerová, Návrh inovace laboratorních cvičení pro gymnázia, Bakalářská práce. VŠCHT Praha, 2016.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky