Barevné reakce fenolů, reakce glycerolu

Glycerol, též glycerin, je trojsytný alkohol. Je to vysokovroucí viskózní kapalina sladké chuti mísitelná s vodou. Vyrábí se hydrolýzou tuků nebo z propylenu. Používá se k výrobě nitroglycerinu (léčivo), plastů a celofánu a dále také v kosmetice.

Fenoly jsou sloučeniny obsahující hydroxylové skupiny vázané na benzenovém jádře. Fenol obsahuje jednu hydroxylovou skupinu, používá se k výrobě plastů, léčiv, pesticidů nebo barviv. Pyrokatechol, hydrochinon a resorcinol obsahují dvě hydroxylové skupiny.

Úkol: Proveďte důkazy fenolů a ověřte vlastnosti glycerolu.

Pomůcky: Zkumavky, stojan na zkumavky, rukavice, pipety, kapátko, třecí miska s tloučkem, trojnožka, síťka, filtrační papír, navažovací lodička, lžička, kahan, zápalky.

Chemikálie: Fenol (H341 mutagen, H331, H311, H301 toxický při požití, vdechování, styku s kůží, H373 poškozuje orgány při opakované expozici, H314 leptá kůži a poškozuje oči), resorcinol (H302 zdraví škodlivý při požití, H319, H315 dráždí oči a kůži, H400 toxický ro vodní organismy), hydrochinon (H351 možný karcinogen, H341 možný mutagen, H302 zdraví škodlivý při požití, H317 vyvolává alergické reakce na kůži, H318 poškozuje oči, H400 toxický pro vodní organismy), pyrokatechol (H302, H312 zdraví škodlivý při požití a při styku s kůží, H319 dráždí oči)), roztok FeCl3 5% (H290 korozivní, H302 zdraví škodlivý při požití, H315, H318 dráždí kůži a poškozuje oči), roztok NaCl 10%, roztok CuSO4 ∙ 5 H2O 10% (H302 zdraví škodlivý při požití, H319, H315 dráždí oči a kůži, H410 toxický pro vodní organismy), roztok NaOH 10% (H314 leptá kůži a poškozuje oči, H290 korozivní), Tollensovo činidlo (H272 oxidant, H290 korozivní, H314 leptá kůži a poškozuje oči, H410 toxický pro vodní organismy, H411 toxický pro vodní organismy), KHSO4 (H314 leptá kůži a poškozuje oči, H335 dráždí dýchací cesty), glycerol.

Pracovní postup:

  • Dodržujte bezpečnost práce, při práci s fenoly používejte rukavice. Po celou dobu práce nezapomínejte na ochranné pomůcky (brýle, plášť).

  • Důkazy fenolů.

  • Do stojanu na zkumavky si připravte 5 zkumavek a označte je symboly fenolů. Poslední zkumavka je porovnávací.

  • Do první zkumavky převeďte 2 ml vodného roztoku fenolu. Následně přikápněte asi 5 kapek vodného roztoku chloridu železitého. Pozorujte změnu zbarvení.

  • Stejným způsobem proveďte reakci s resorcinolem, hydrochinonem, pyrokatecholem a k porovnání také s roztokem chloridu sodného.

  • Pozorovaná zbarvení roztoků si zapište do tabulky.
  • Reakce glycerolu.
  • Do zkumavky pomocí pipety převeďte 1 ml roztoku síranu měďnatého a srážejte jej přikapáváním roztoku hydroxidu sodného. Přidejte několik kapek glycerolu, zkumavku uzavřete zátkou a protřepte ji. Pozorujte změny v reakční směsi.
  • Do další zkumavky odvažte pomocí navažovací lodičky 1 g hydrogensíranu draselného. Přidejte pomocí pipety 1 ml glycerolu. Vzniklou směs opatrně zahřívejte pomocí kahanu. Do ústí zkumavky vložte proužek filtračního papíru, který před tím namočte do roztoku Tollensova činidla a pozorujte změny.
  • Tento pokus je nutné provádět v digestoři. Pomocí navažovací lodičky navažte 5 g manganistanu draselného a jemně ho rozetřete v třecí misce s tloučkem. Nasypte ho na síťku na trojnožce do tvaru kužele a ve vrcholu kužele udělejte důlek (aby vypadal jako sopka). Pomocí kapátka přidejte asi 10 kapek glycerolu do vytvořeného důlku, poodstupte, vyčkejte asi 20 vteřin a pozorujte změny.
  • Umyjte použité laboratorní nádobí, ukliďte pracovní stoly a digestoře a předejte je vyučujícímu.

Obsah protokolu:

Po dokončení práce zpracujte protokol z laboratorní úlohy, který bude obsahovat následující náležitosti:

  • Jméno a příjmení, třída, datum.

  • Název a cíl práce.

  • Stručně popište pracovní postup a popište sledované změny v reakcích.

  • Napište vzorce všech použitých fenolů.

  • Napište rovnici reakce glycerolu s manganistanem draselným a určete, o jakou reakci se jedná.

  • Odpovězte na následující otázky:

    • Vyhledejte, jaké je chemické složení Tollesnova činidla a k důkazu čeho se používá?

    • Co vzniká reakcí glycerolu s hydrogensíranem draselným?

  • Závěr


© Lada Sekerová, Návrh inovace laboratorních cvičení pro gymnázia, Bakalářská práce. VŠCHT Praha, 2016.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky