Elektrolýza roztoku CuCl2

Elektrolýza je děj, při kterém vlivem průchodu stejnosměrného proudu roztokem či taveninou dochází k chemickým změnám v roztoku či v tavenině. Celá aparatura se nazývá elektrolyzér a skládá se ze dvou elektrod a elektrolytu (roztoku či taveniny). Každá z elektrod je odlišně nabita, katoda záporně, anoda kladně. Náboj elektrod vzniká v závislosti na procházejícím stejnosměrném proudu. V roztoku dochází k pohybu iontů, kationty směřují ke katodě a probíhá zde redukce, anionty směřují k anodě a probíhá zde oxidace.

Úkol: Proveďte elektrolýzu roztoku CuCl2 charakterizujte děje na elektrodách.

Pomůcky: 2 uhlíkové elektrody, zdroj stejnosměrného napětí (12 V), vodiče se svorkami, U‑trubice, 2 zátky s otvorem na protažení elektrod, stojan s držáky, jodidoškrobový papírek, hodinové sklíčko, špachtle.

Chemikálie: CuCl2 (H302, H319, H315, H335 zdraví škodlivý, dráždivý, H410 toxický pro vodní organismy), demineralizovaná H2O, roztok KI.

Pracovní postup:

  • Sestavte aparaturu podle následujícího schématu (Obr. 1) nebo podle ukázkové aparatury v laboratoři a nechte si ji zkontrolovat vyučujícím. Nezapomínejte na použití ochranných pomůcek (plášť, brýle).
  • Připravte 200 ml roztoku chloridu měďnatého o koncentraci 0,2 mol∙dm^(-3) a naplňte jím U-trubici aparatury (je možné, že část roztoku zbyde, záleží na velikosti trubice). Výpočet navážky chloridu měďnatého konzultujte s vyučujícím.
  • Zapněte zdroj stejnosměrného napětí a pozorujte změny v reakci. Zaznamenejte si čas, kdy bylo možné první změny pozorovat.
  • Po 15 minutách vypněte zdroj stejnosměrného proudu.
  • Proveďte analytický důkaz unikajícího plynu pomocí vložení jodidoškrobového papírku a přikápnutí roztoku jodidu draselného do prostoru elektrody, kde je viditelná tvorba bublinek plynu.
  • Vyjměte z roztoku druhou elektrodu a na hodinové sklíčko pomocí špachtle přemístěte produkt vzniklý na jejím povrchu a nechte jej uschnout.
  • Obě elektrody očistěte a opláchněte demineralizovanou vodou. Zbytek aparatury umyjte a ukliďte laboratorní stůl, předejte jej vyučujícímu.

Obsah protokolu:

Po dokončení práce zpracujte protokol z laboratorní úlohy, který bude obsahovat následující náležitosti:

  • Jméno a příjmení, třída, datum.
  • Cíl práce.
  • Nákres aparatury včetně popisků jednotlivých částí a označení elektrod.
  • Zápis probíhající reakce a zvlášť zápis dějů, které probíhají na jednotlivých elektrodách (včetně přiřazení názvů katoda/anoda). Charakterizujte vzniklé produkty po vizuální stránce.
  • Vypracujte úkoly nebo odpovězte na následující otázky:
  • Jaké produkty vznikají v prostoru katody/anody?
  • Který prvek se redukoval a který prvek se oxidoval?
  • Pomocí jodidoškrobového papírku jste dokázali přítomnost čeho?
  • Jaká reakce probíhá po přikápnutí jodidu draselného a jaké změny zabarvení lze pozorovat?
  • Závěr. 
© Lada Sekerová, Návrh inovace laboratorních cvičení pro gymnázia, Bakalářská práce. VŠCHT Praha, 2016.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky